Skip to content
Everything You Need To Know About Collagen

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää kollageenista

Baltian suurimpana kollageenin tuottajana ja myyjänä saamme usein asiakkailtamme kysymyksiä, jotka perustuvat pelkkiin myytteihin ja vääriin tietoihin. Tässä artikkelissa selitämme, mitä kollageeni on, tarkastelemme 9:ää yleisintä siihen liittyvää myyttiä ja esittelemme tutkimuksiin perustuvan oppaan kollageenituotteiden valintaan ja niiden laadun arviointiin (viittaukset tutkimuksiin sivun lopussa).

Mitä kollageeni on?

Tämä kollageenin tuotannon väheneminen elimistössä ilmenee yleensä ensimmäisten ryppyjen ilmestymisenä tai nivelkipuina. Kollageenin puute on tietysti harvoin minkään ongelman ainoa syy, minkä vuoksi sinun ei pidä odottaa, että kollageenilisät olisivat vastaus kaikkiin ongelmiin. Kollageenilla on kuitenkin edelleen merkittävä rooli ihon, hiusten ja nivelten terveydessä.

Kollageenin rakenne ja tyypit eri vaiheissa

Raaka-aineisiin kuuluu 28 erilaista kollageenilähdettä, mutta erot ovat oikeastaan merkityksellisiä vain raaka-ainevaiheessa. Tiedot kollageenilähteiden tyypeistä ovat kuitenkin tulleet monien kuluttajien tietoisuuteen, koska monet valmistajat kuvaavat mainoksissa ja pakkauksissa kollageeninsa tyypiksi I, II tai III. Seuraavassa selitämme yksityiskohtaisemmin, miksi näillä tyypeillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä.

Ensimmäisessä tuotantovaiheessa raaka-aineen rakenteen sidokset erotetaan toisistaan, eli materiaali gelatinoidaan. Tuotettu gelatiini ei kuitenkaan ole kovin käyttökelpoinen. Koska sen hiukkaset ovat edelleen melko suuria (noin 100 000 Da), ihmiskeho ei pysty absorboimaan siitä kuin noin 10 prosenttia.

Toinen tuotantovaihe on hydrolyysi, jossa saadaan pieniä bioaktiivisia kollageenipeptidejä, joita kutsutaan hydrolysoiduksi kollageeniksi. Tämä pienentää hiukkaskokoa noin 3 000 Da:n tasolle, mikä riittää, jotta elimistö pystyy absorboimaan siitä noin 90-95 prosenttia. Tästä lähtien hydrolysoidun kollageenin valmistukseen käytetyn raaka-aineen tyypillä ei ole enää merkitystä. Näin ollen kollageenityyppien välisillä eroilla on merkitystä vain raaka-ainevaiheessa, jolloin elimistö ei voi vielä varsinaisesti imeä sitä.

Kulutuksen jälkeen elimistössä muodostuu uusia kollageenirakenteita kollageenipeptideistä. Tämä johtaa ihon kimmoisuuteen ja ryppyjen vähenemiseen, vahvempiin kynsiin ja hiuksiin, nivelten liikkuvuuden lisääntymiseen ja kollageenin puutteesta johtuvien nivelkipujen vähenemiseen.

Kollageenin tuotantomenetelmät, puhtaus ja laatu

Kollageenin valmistus happojen ja muiden kemikaalien avulla

Tämä on yleisin kollageenin tuotantomenetelmä. Prosessissa käytettäviä eläinperäisiä raaka-aineita ovat muun muassa eläinten nahka ja karvat, jotka on käsiteltävä hapoilla. Merikollageenia puolestaan tuotetaan kalojen suomuista, luista ja evistä. Raaka-aineen puhdistamiseksi se esikäsitellään ensin hapoilla ja muilla kemikaaleilla, mikä sisältää myös epäpuhtauksien riskin. Tämä on hieman edullisempi tuotantomenetelmä, mutta sen tuloksena saadaan myös vähemmän puhdasta tuotetta, jossa on yleensä 80-90 prosenttia kollageenia (proteiinia) ja 10-20 prosenttia epäpuhtauksia. Valtaosa Baltiassa myytävistä kollageenituotteista valmistetaan happo- ja kemikaalikäsittelyllä, jota ei muuten mainita pakkauksessa!

Kemikaaliton kollageenin valmistus

Tämä prosessi on harvinaisempi ja hieman kalliimpi, ja siinä käytetään tuoreita eläinperäisiä raaka-aineita eli eläinten luita ja sidekudosta. Kyseessä on puhtaasti entsymaattinen luonnollinen prosessi, jossa käytetään lämpöä ja painetta. Innovatiivisten teknologioiden ansiosta tällä menetelmällä saadaan erittäin puhdasta kollageenia (lähes 100 % proteiinipitoisuutta). Hydrolyysin avulla kollageenin hiukkaskoko pienenee jopa 3 000 Da:iin, jolloin elimistö pystyy absorboimaan noin 90-95 % tuotteesta. ICONFIT-kollageeni valmistetaan myös tällä kemikaalittomalla menetelmällä, jotta varmistetaan korkein mahdollinen puhtaus!

Puhtaus ja laatu

Puhtaus voidaan joskus määrittää tuotteen pakkauksesta, jos kollageenipitoisuus on mainittu. Huomaa kuitenkin, että jos pakkauksessa luvataan 100 % kollageenia, mutta tuotteen proteiinipitoisuus on noin 80-90 %; se tarkoittaa, että se sisältää myös 10-20 % epäpuhtauksia, mikä on merkki kemiallisesti käsitellystä kollageenista. Tätä ei tietenkään yleensä mainita pakkauksessa, mutta tuotetta mainostetaan silti todennäköisesti puhtaana kollageenina. Tämän lisäksi joissakin markkinoilla olevissa tuotteissa ei itse asiassa ole mitään tietoa ravintoainepitoisuudesta pakkauksessa, ja tiedot on aktiivisesti salattu. Jos olet jo käyttänyt kollageenivalmistetta, kannattaa kysyä myyjältä valmistusprosessista ja proteiinipitoisuudesta.

Miksi sinun pitäisi käyttää kollageenilisää?

Kollageenista on hyötyä myös, jos kärsit nivelrikosta. Se auttaa parantamaan nivelten liikkuvuutta ja joustavuutta sekä vähentämään nivelkipuja ja lisää luuntiheyttä. Tämä on erityisen tärkeää iäkkäille ihmisille sekä urheilijoille mahdollisten luunmurtumien ehkäisemiseksi. Tutkimukset ovat jopa osoittaneet, että 10 g kollageenia päivittäin on huomattavasti hyödyllisempää kuin 1,5 g glukosamiinin päivittäinen saanti.

Kollageeni hiuksille, iholle ja kynsille Tutkimukset ovat osoittaneet, että kollageenin nauttiminen stimuloi ihon uusiutumista ja vähentää ikääntymisen merkkejä (esim. ryppyjä). Se lisää merkittävästi fibroblastien pitoisuutta sekä kollageenikuitujen halkaisijaa ja tiheyttä ihossa. Ja se jopa auttaa elimistöä toipumaan auringonvalolle altistumisen aiheuttamista ihovaurioista. Nuorilla ihmisillä elimistön kollageenipitoisuus alkaa laskea noin 25 vuoden iässä. Aluksi muutokset eivät ehkä ole kovinkaan huomattavia, mutta kollageenilisien johdonmukainen käyttö pitää ihon nuorempana huomattavasti pidempään.

Kuinka paljon kollageenia pitäisi ottaa päivittäin?

Vaikka kollageenia myydään myös nestemäisessä muodossa valmiina juomina, niiden annoskohtainen hinta on moninkertainen: esimerkiksi jotkut 10 päivän ohjelmasarjat voivat maksaa lähes €100. Kymmenen päivän kollageenijauhe sen sijaan maksaa yleensä vain noin 3-6 euroa. Muita markkinoilla olevia kollageenivalmisteita ovat kollageenikapselit, -tabletit ja -purukumit, joita on syytä välttää, koska ne sisältävät vain hyvin pienen määrän kollageenia. Keskimääräinen kapseli sisältää esimerkiksi vain 0,5 g, mikä tarkoittaa, että saadaksesi päivittäisen 10 g kollageenia sinun pitäisi ottaa 20 tällaista kapselia päivässä.

Kollageeni on myös hyvä naisille raskauden ja imetyksen aikana. Lääkärit suosittelevatkin usein ylimääräisen kollageenin ottamista näiden ajanjaksojen aikana.  Klikkaa tästä nähdäksesi kollageenivalikoimamme

9 myyttiä kollageenista

MYYTTI 1: Kollageenia on tyyppejä I, II tai III. Eri tyyppejä tarvitaan ihoon ja niveliin."

Totuus: Vaikka kollageenia valmistetaan erityyppisistä raaka-aineista, sen jälkeen kun materiaali hydrolysoituu tuotantoprosessin aikana, kollageenin lähteellä ei ole enää merkitystä. Hydrolyysi pilkkoo kollageenihiukkaset niin pieniksi, että elimistö pystyy absorboimaan niistä yli 90 prosenttia. Riippumatta kollageenin lähteestä tai siitä, mistä eläimen osasta se on peräisin, kollageeni koostuu aina 18 aminohaposta, jotka ovat käytännössä samassa suhteessa, ja sillä on sama kuitumainen kolmoiskierteinen rakenne. Ei ole todistettu, että eri lähteistä peräisin olevat kollageenipeptidit toimisivat elimistössä eri tavoin. Monet yritykset käyttävät tätä myyttiä markkinointikeinona, kun ne mainitsevat pakkauksessa tietyn tyypin. Tämän seurauksena monet kuluttajat ovat alkaneet virheellisesti uskoa, että he tarvitsevat yhtä tai toista kollageenityyppiä. Totuus on kuitenkin se, että hydrolysoidulla kollageenilla ei ole tyyppejä.

MYYTTI 2: Merikollageeni on parempi kuin eläinkollageeni.

Totuus: Merikollageenin, naudan, sian tai muunlaisen hydrolysoidun kollageenin välillä ei ole eroa vaikutuksissa. Kollageeni on kuitupitoinen proteiini, jota esiintyy kaikissa eläimissä ja kaloissa. Kuten eri kollageenityyppejä koskevaa myyttiä käsittelevässä jaksossa mainittiin, kollageeni koostuu aina 18 aminohaposta käytännössä samassa suhteessa, ja sillä on täsmälleen sama kuitumainen kolmoiskierteinen rakenne. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kollageenin ottamisen ja sulattamisen jälkeen nämä aminohapot pääsevät verenkiertoon ja jakautuvat kehon kudoksiin, joissa niiden hyödylliset ominaisuudet tulevat käyttöön. Ainoa ero on, että merikollageeni - joka on peräisin kalasta - on allergeeni, joka ei sovellu kala-allergioista kärsiville. Näin ollen merikollageeni on lähinnä markkinointikikka, jolla myydään kalliimpaa tuotetta.

MYYTTI 3: Kasvipohjainen kollageeni on parempi kuin eläinkollageeni.

Totuus: Kasvipohjaista kollageenia ei ole olemassa! Koska kasvit eivät sisällä kollageenia, kollageenia ei voida tuottaa kasveista. Kasvipohjaisen kollageenin tarjoaminen on sanan "kollageeni" väärinkäyttöä, sillä todellisuudessa tarjotaan kasviperäistä seosta, jonka oletetaan edistävän kollageenin tuotantoa elimistössä. Se, tekeekö se sitä todella ja missä määrin, on kenenkään arvaus. Tällaisia tuotteita luodaan, jotta kasvissyöjät ja vegaanit saataisiin ostamaan tuotteita, joiden tehoa ei ole täysin todistettu.

MYYTTI 4: Kollageenia ei pidä sekoittaa kahviin, koska kuumuus pilaa sen tehon.

Totuus: Kollageenia voidaan kuumentaa jopa +200 °C:n lämpötilaan ilman ongelmia, koska sen valmistusprosessissa käytetään myös korkeaa lämpöä. Näin ollen ei ole minkäänlaista riskiä, että kupillinen alle 100 °C:n kahvia voisi koskaan vahingoittaa kollageenilisääsi. Voit siis vapaasti sekoittaa niitä ruokiin ja juomiin, olipa kyse sitten kuumasta tai kylmästä.

MYYTTI 5: Kollageenia ei saa laittaa tehosekoittimeen, koska sekoittaminen hajottaa kollageenipeptidit ja pilaa niiden tehokkuuden.

Totuus: Totuus on joskus jopa päinvastainen, sillä kun kollageeni laitetaan tehosekoittimeen, se sekoitetaan usein marjasekoitukseen, joka sisältää runsaasti C-vitamiinia, joka itse asiassa tehostaa kollageenin imeytymistä elimistöön. Joka tapauksessa hydrolysoidut kollageenihiukkaset ovat kuitenkin niin pieniä, että tehosekoitin ei voisi koskaan vahingoittaa niitä.

MYYTTI 6: Kun käytät kollageenia, sinun tulisi noudattaa 1-2 kuukauden mittaista ohjelmaa.

Totuus: Keho tarvitsee ja tuottaa kollageenia jatkuvasti, ja tämän myytin ovat luoneet yritykset, jotka haluavat markkinoida kalliita tuotteita. On suositeltavaa nauttia 10 g kollageenia päivittäin jo 25-30-vuotiaana ja viimeistään 40-vuotiaana. Ensimmäiset myönteiset vaikutukset näkyvät yleensä 3-6 viikon kuluessa, mutta tämä vaihtelee henkilöittäin. Silti ylimääräisen kollageenin nauttimisella on huomattavia pitkän aikavälin hyötyjä, kuten se, että näytät ja tunnet itsesi nuoremmalta ja pidät nivelesi terveinä.

MYYTTI 7: Ruohosta ruokittu naudan kollageeni on parasta ja puhtainta eläinperäistä kollageenia.

Totuus: Nurmirehunaudan kollageeni ei eroa vaikutuksiltaan millään tavalla muunlaisista eläinkollageenituotteista. Kollageenin osalta suurin ero tulee tuotantoprosessista. Siksi suosittelemme aina selvittämään, onko tarjottu nurmirehukollageeni myös tuotettu ilman kemikaaleja. Markkinoilla on paljon sellaista kollageenia, joka on merkitty nurmirehuksi ja jota mainostetaan puhtaimpana raaka-aineena, mutta jossa kollageeni on silti tuotettu kemikaaleja käyttäen - tätä tosiasiaa tuskin löytyy pakkauksesta. Tämä kemiallisesti käsitelty kollageeni sisältää 10-20 % epäpuhtauksia (proteiinipitoisuus 80-90 %), mutta sitä mainostetaan usein puhtaana.

MYYTTI 8: Kollageeni imeytyy hyvin, kun sitä levitetään iholle voiteen muodossa.

Totuus: Kollageenihiukkaset ovat liian suuria imeytyäkseen ihon läpi. Kollageenivoiteet jättävät iholle suojakerroksen, joka vähentää veden vapautumista ihon läpi (eli kuivattaa ihoa), mutta tällä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä kollageenin imeytymisen kanssa. Tämän vuoksi on suositeltavaa ottaa hydrolysoitua kollageenia suun kautta, jolloin imeytymisaste on 90-95 %.

MYYTTI 9: Nestemäiset kollageenituotteet ovat tehokkaampia.

Totuus: Nestemäisten kollageenituotteiden ja jauhemaisten kollageenituotteiden välillä ei ole eroa vaikutuksessa. Loppujen lopuksi myös jauhemainen kollageeni sekoitetaan veteen tai muuhun nesteeseen tai elintarvikkeeseen ennen nauttimista, jolloin saadaan vain kollageenia nestemäisessä muodossa. Ainoa ero näiden kahden kollageenituotteen välillä on hinta: nestemäiset kollageenituotteet ovat joskus jopa 10-30 kertaa kalliimpia.

Miten ja mistä kollageenia voi ostaa?

Erilaisia kollageenituotteita myydään lähes kaikissa ravintolisäkaupoissa sekä useissa vähittäiskaupoissa ja supermarketeissa. ICONFIT-kollageenituotteemme ovat kuitenkin niitä harvoja, jotka valmistetaan ilman kemikaaleja, jotta saavutetaan korkein mahdollinen puhtaus. Siksi niistä on tullut myös Baltian myydyimpiä tuotteita. ICONFIT-kollageenituotteisiin kuuluu maustamatonta kollageenia sekä MSM-kollageenia C-vitamiinin kanssa. Smoothieihin voit kokeilla herkullisia kollageenin superfoodeja, joissa on sekoitettuja pakastekuivattuja marjoja ja luonnollista inuliinia. Tee tilaus suoraan tämän verkkosivuston kautta, ja tavarasi toimitetaan jo 1-3 arkipäivän kuluessa. Tilaukset arvoltaan €29/€49 ovat oikeutettuja ilmaiseen toimitukseen!

Miksi ICONFIT kollageenituotteiden hinnoittelu on niin houkutteleva?

Huolimatta siitä, että käytämme vain korkealaatuista ja puhdasta kollageenia, joka on tuotettu ilman kemikaaleja, pystymme silti tarjoamaan tuotteitamme edullisemmin. ICONFITin tavoitteena ei ole myydä pieniä määriä korkeaan hintaan, vaan suuria määriä edulliseen hintaan. Hankimme tärkeimmät raaka-aineemme täyteen lastatuista kuorma-autoista, käytämme täysin automaattista tuotantolinjaa (jonka tuotanto on 700 säiliötä tunnissa) ja olemme rakentaneet koko prosessin tehokkuuden varaan. Paikallisena tuottajana voimme tarjota tuotteitamme suoraan asiakkaillemme parhaaseen hintaan, ja ulkomailla valmistettujen kollageenituotteiden maahantuojien on hyvin vaikea kilpailla kanssamme.

Klikkaa tästä nähdäksesi kollageenivalikoimamme

Käytetyt tutkimukset:

Iho

  1. Asserin J., Lati E., Shioya T., Prawitt J. "The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials" J. of Cosmetic Dermatology 2015, 0, 1-11.
  2. Campos, Patrícia Maia, et al. "An oral supplementation based on hydrolyzed collagen and vitamins improves skin elasticity and dermis echogenicity: a clinical placebo-controlled study". Clin Pharmacol Biopharm 2015, 4: 142.
  3. Sibilla S, Godfrey M, Brewer S, Budh-Raja A ja Genovese L "An Overview of the Beneficial Effects of Hydrolysed Collagen as a Nutraceutical on Skin Properties": Scientific Background and Clinical Studies" The Open Nutraceuticals Journal, 2015, 8, 29-42 29
  4. Zague, V. et al "Collagen peptides modulate the metabolism of extracellular matrix by human dermal fibroblasts derived from sun-protected and sun-exposed body sites". Cell Biol Int. 2018 Jan;42(1):95-104.
  5. Jimbo N, Kawada C, Nomura Y. "Kollageenihydrolysaatin annoksen optimointi UVB-säteilytyksen aiheuttamien ihovaurioiden estämiseksi" Biosci Biotechnol Biochem. 2016;80(2):356-9.
  6. Sugihara F., Inoue N., Venkateswarathirukumara S. "Ingestion of bioactive collagen hydrolysates enhanced pressure ulcer healing in a randomized double-blind placebo-controlled clinical study" Scientific Reports volume 8, Article number: 11403 (2018)

Nivelet

  1. Benito-Ruiz P., Villacis R.A., Zurita L.A. ym. "Satunnaistettu kontrolloitu tutkimus elintarvikeainesosan, kollageenihydrolysaatin, tehosta ja turvallisuudesta nivelten mukavuuden parantamisessa". International Journal of Food Sciences and Nutrition 2009, 60 (S2): 99-113.
  2. Clark K. L., Sebastianelli W., Flechsenhar K. R. ym. "24 viikon tutkimus kollageenihydrolysaatin käytöstä ravintolisänä urheilijoilla, joilla on aktiivisuuteen liittyviä nivelkipuja". Current Medical Research and Opinions 2008, 24 (5): 1485-1498.
  3. Gonçalves FK. "Kollageenihydrolysaatin vaikutus keski-ikäisillä urheilijoilla, joilla on polven ja nilkan osteokondraalisia vaurioita: A case series". Int J Case Rep Images 2017;8(6):364-369.
  4. Kumar S, Sugihara F, Suzuki K, Inoue N, Venkateswarathirukumara S. "Kaksoissokkoutettu, lumekontrolloitu, satunnaistettu, kliininen tutkimus kollageenipeptidin tehosta nivelrikkoon" J Sci Food Agric. 2015 Mar 15;95(4):702-7.
  5. Moskowitz, R. W. "Kollageenihydrolysaatin rooli luu- ja nivelsairauksissa". Seminars in Arthritis and Rheumatism. 2000; 30 (2): 87-9
  6. Trc T, Bohmova J. "Entsymaattisesti hydrolysoidun kollageenin (EHC) ja glukosamiinisulfaatin (GS) tehokkuus ja siedettävyys polven nivelrikon (KOA) hoidossa". Int Orthop.2011; 35:341-8.

Jänteet ja nivelsiteet

  1. Praet, S. et al "Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Combined with Calf-Strengthening Exercises Enhances Function and Reduces Pain in Achilles Tendinopathy Patients". Nutrients. 2019 Jan 2;11(1).

Kollageenin imeytyminen

  1. Zeijdner E.E. "Kollageenihydrolysaatin sulavuus kulkiessaan dynaamisen mahalaukun ja ohutsuolen mallin läpi (TIM-1) ". TNO Nutrition and food Research Report. 2002, 24. kesäkuuta
  2. Watanabe-Kamiyama M, Shimizu M, Kamiyama S, et al. "Suun kautta annostellun pienimolekyylipainoisen kollageenihydrolysaatin imeytyminen ja tehokkuus rotilla". J Agric Food Chem 2010; 58(2): 835-41

Lihakset

  1. Jendricke, P. et al. "Spesifiset kollageenipeptidit yhdistettynä kestävyysharjoitteluun parantavat kehon koostumusta ja alueellista lihasvoimaa premenopausaalisilla naisilla": A Randomized Controlled Trial". Nutrients. 2019 Apr 20;11(4).
  2. Oertzen-Hagemann, V. et al. "Effects of 12 Weeks of Hypertrophy Resistance Exercise Training Combined with Collagen Peptide Supplementation on the Skeletal Muscle Proteome in Recreationally Active Men". Nutrients. 2019 May 14;11(5).
  3. Olson GB, Savage S, Olson J. 2000. " Kollageenihydrolysaatin vaikutukset kroonisen fibromyalgian ja tempomandibulaarisen nivelkivun oireisiin". Cranio, 18(2): 135-41.
  4. Zdzieblik D., Oesser S., Baumstark MW., Gollhofer A. ja König D. "Kollageenipeptidilisäys yhdessä kestävyysharjoittelun kanssa parantaa kehon koostumusta ja lisää lihasvoimaa iäkkäillä sarkopenisilla miehillä: satunnaistettu kontrolloitu tutkimus" British Journal of Nutrition 2015, 114, 1237-1245.

Katsaukset hyötyihin

  1. Figueres T., Basés E. "Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico" Nutrición Hospitalaria, vol. 32, núm. 1, 2015, pp. 62-66.
  2. Koyama Y. "Effects of Collagen Ingestion and their Biological Significance" J Nutr Food Sci 2016, 6: 504.
  3. Paul, C. et al. "Merkittäviä määriä funktionaalisia kollageenipeptidejä voidaan sisällyttää ruokavalioon säilyttäen välttämätön aminohappotasapaino". Nutrients. 2019 May 15;11(5).
  4. Song H., Li B. "Kollageenihydrolysaatin edulliset vaikutukset: A Review on Recent Developments". Biomed J Sci &Tech Res 2017, 1(2).

Luun menetys ja osteoporoosi

  1. Wauquier, F., et al. "Human Enriched Serum Following Hydrolysed Collagen Absorption Modulates Bone Cell Activity: From Bedside to Bench and Vice Versa" Nutrients 2019, 11, 1249 .
  2. Daneault, A., et al. "Hydrolysoidun kollageenin biologinen vaikutus luun aineenvaihduntaan" Critical Reviews in Food Science and Nutrition 2017, 57:9, 1922-1937
  3. König D., Oesser S., Scharla S., Zdzieblik D., Gollhofer A. "Specific Collagen Peptides Improve Bone Mineral Density and Bone Markers in Postmenopausal Women-A Randomized Controlled Study" Nutrients 2018, 10, 97
  4. Porfírio E, Fanaro GB. " Kollageenilisä täydentävänä hoitona osteoporoosin ja nivelrikon ehkäisyssä ja hoidossa: systemaattinen katsaus" Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia 2016, 19: 153-164
Seuraavassa artikkelissa Miten palata treenirutiiniin lomien jälkeen ja syödä taas terveellisesti?