fbpx
Kaikki, mitä sinun tulisi tietää kollageenista.2020-12-31T13:39:47+00:00

Kaikki, mitä sinun tulisi tietää kollageenista

Baltian suurimpana kollageenin myyjänä ja valmistajana saamme asiakkailtamme paljon kysymyksiä, jotka perustuvat usein liikkeellä oleviin myytteihin ja väärään tietoon. Selitämme ensin, mikä on kollageeni, murramme 9 yleisintä myyttiä ja annamme tieteellisiin tutkimuksiin (viitteet sivun lopussa) perustuvan katsauksen, jonka perusteella valita ja arvioida kollageenia.

Mitä kollageeni on?

Kollageeni on ihmiskehon tärkein proteiini, joka muodostaa 25-35 % ihmisen proteiinista. Kollageenia löytyy runsaasti ihosta, kynsistä, rustoista, verisuonten seinämistä, luista, ikenistä jne. Lapsen elimistö pystyy tuottamaan onnistuneesti kaiken tarvittavan kollageenin, mutta noin 25 vuoden iässä kehon oma valmistuskyky vähenee vuosittain noin 1,5 %. Siksi kollageenia suositellaan käyttämään päivittäin 25-30 vuoden iästä lähtien.

Kollageenin väheneminen ilmenee ensimmäisinä ryppyinä tai kipeinä nivelinä. Kollageenin puute ei tietenkään ole ainoa syy ongelmiin eikä sen käyttö ole ratkaisu kaikkiin ongelmiin. Kollageenilla on kuitenkin suuri merkitys ja hyöty ihon, hiusten ja nivelten hyvinvoinnissa.

Kollageenin rakenne ja tyypit eri vaiheissa

Raaka-aineena on olemassa 28 erilaista kollageenia, mutta niillä on eroa vain raaka-ainevaiheessa. Tämä tieto on saavuttanut monet ihmiset, sillä valmistajat käyttävät mainoksissaan ja pakkauksissaan tyyppejä I, II ja III. Selitämme tarkemmin alla, miksi näillä tyypeillä ei todellisuudessa ole mitään eroa.

Ensimmäisessä valmistusvaiheessa raaka-ainerakenteesta erotetaan ensin sidokset, eli tapahtuu gelatinointi. Gelatiinilla ei kuitenkaan vielä ole niin hyödyllisiä ominaisuuksia, sillä sen hiukkaset ovat edelleen niin suuria (n. 100 000 Da). Ihmiskeho ei pysty omaksumaan siitä enempää kuin n. 10 %.

Toisessa tuotantovaiheessa tapahtuu hydrolyysi, jonka tuloksena saadaan pieniä bioaktiivisia kollageenipeptidejä, eli hydrolysoitua kollageenia. Vasta nyt hiukkaskoko on noin 3000 Da ja keho pystyy omaksumaan siitä n. 90-95 %. Tämän prosessin jälkeen sillä, minkä tyyppinen raaka-aine oli hydrolysoidun kollageenin alkulähteenä, ei ole enää mitään väliä. Kollageenityypeillä oli eroa vain raaka-ainevaiheessa, mutta silloin elimistö ei pysty omaksumaan sitä.

Kollageenia käytettäessä elimistössä muodostuu uusia kollageenirakenteita saaduista kollageenipeptideistä. Se ilmenee ihon parempana elastisuutena, vähentyneinä ryppyinä, kynsien ja hiusten vahvuutena, nivelten parempana liikkuvuutena ja kollageeninpuutteesta johtuvan nivelkivun vähenemisenä.

Kollageenin erilaiset valmistusmenetelmät, puhtaus ja laatu.

Valmistusmenetelmä kemikaaleilla ja hapoilla

Tämä on yleisin menetelmä. Eläinperäisenä raaka-aineena käytetään myös eläinten nahkoja karvoineen, mikä vaatii happokäsittelyä. Merikollageenissa kalansuomut, ruodot ja evät. Raaka-aineen puhdistamiseksi suoritetaan ensin esikäsittely kemikaaleilla ja hapoilla, mihin sisältyy myös jäämien riski. Tällä menetelmällä valmistaminen on hieman edullisempaa, mutta se tuottaa huonomman puhtaustuloksen, joka sisältää yleensä 80-90 % kollageenia (proteiinia) ja muita jäämiä 10-20 %. Valtaosa Baltiassa myytävästä kollageenista valmistetaan hapoilla ja kemikaaleilla, eikä sitä ole kirjoitettu pakkaukseen!

Kemikaaliton valmistusmenetelmä

Tämä prosessi on harvinaisempi, hieman kalliimpi ja raaka-aineena käytetään tuoretta eläinperäistä raaka-ainetta, eli eläinten luita ja niveliä. Menetelmässä käytetään ainoastaan entsymaattisia luonnollisia prosesseja, jossa tulos saadaan lämmittämisen ja paineen avulla. Uudistuksellisen teknologian ansiosta voidaan saavuttaa kollageeni, joka on erittäin puhdasta (lähes 100 % proteiinitaso). Hydrolyysin jälkeen sen hiukkaskoko on erityisen pieni, n. 3000 Da, ja elimistö omaksuu sitä n. 90-95 %. Myös ICONFITIN kollageeni on valmistettu tällä kemikaalittomalla menetelmällä ja se on puhtainta!

Puhtaus ja laatu

Kollageenin puhtauden voi joskus lukea myös pakkauksesta, jos tuotteeseen on merkitty sen kollageenipitoisuus. Jos pakkauksessa luvataan 100 % puhdasta kollageenia, mutta tuotteen valkuais-/proteiinipitoisuus on 80-90 %, siinä on myös 10-20 % muita jäämiä ja viittaa todennäköisesti kemikaaleja sisältävään valmistusprosessiin. Sitä ei kuitenkaan mainita tuotepakkauksissa ja tuotetta mainostetaan yhtä puhtaana tuotteena. Markkinoilla on myös tuotteita, joiden pakkauksessa ei ole ollenkaan tietoa ravintoainesisällöstä ja sitä salataan. Jos olet jo käyttänyt jotain kollageenia, kysy sen myyjältä tuotantoprosessin tyypistä ja proteiinipitoisuudesta.

Miksi kollageenia tulisi käyttää?

Iän, suuren fyysisen rasituksen ja myös ylipainon myötä kehon kollageenitaso vähenee ja aiheuttaa nivelkipuja (artroosi), luiden haurastumista (osteopenia ja osteoporoosi) sekä ihon ikääntymistä. Se lisää alttiutta vammoille. Tutkimukset ovat osoittaneet hyödyllisiä vaikutuksia niveliin ja rustoihin. Urheilijoiden, jotka käyttivät 10 g päivässä, ruston paksuus kasvoi 14 %. Vertailuryhmässä niiden urheilijoiden,jotka eivät käyttäneet kollageenia, ruston paksuus väheni samassa rasituksessa.

Kollageeni auttaa nivelrikkoon. Auttaa parantamaan nivelten joustavuutta ja liikkuvuutta, vähentämään nivelkipuja ja parantaa myös luun tiheyttä. Se on erityisen tärkeää iäkkäämmille ihmisille ja urheilijoille mahdollisten luuhalkeamien ja -murtumien välttämiseksi. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että 10 g päivittäinen kollageeniannos on huomattavasti hyödyllisempi kuin 1,5 g glykosamiiniannos.

Kollageeni hiuksille, iholle ja kynsille: Tutkimukset osoittavat, että kollageenin käyttö stimuloi ihon uudistumista ja vähentää ikääntymisen merkkejä (esim. ryppyjä). Lisää merkittävästi fibroblastipitoisuutta sekä ihon kollageenikuitujen halkaisijaa ja tiheyttä. Se auttaa myös toipumaan auringonsäteilyn aiheuttamista ihovaurioista. Nuorilla elimistön kollageenitaso alkaa laskea jo noin 25-vuotiaana. Aluksi muutokset ovat vähemmän näkyviä, mutta jatkuva kollageenin käyttö auttaa ihoa pysymään nuorekkaana huomattavasti pidempään.

Kuinka paljon kollageenia tulisi käyttää päivittäin?

Tutkimukset ovat osoittaneet, että 10 g kollageenia päivässä on tuottanut parhaat tulokset. Siksi suosittelemme myös sinulle, että lisäät ruokavalioosi päivittäin 10 g kollageenia hyötyäksesi sen hyvistä ominaisuuksista. Helpoin ja edullisin tapa saada 10 g kollageenia ovat jauhemaiset kollageenituotteet, jotka sekoitetaan kotona veteen, juomiin, smoothieisiin tai elintarvikkeisiin.

Myynnissä on myös nestemäisiä valmiita juomia, joiden annoshinta on jo paljon korkeampi ja tarjolla on jopa melkein 100 € maksavia 10 päivän kuureja. Jauheena 10 päivän annos maksaa yleensä vain noin 3-6 €. Lisäksi myynnissä on pääasiassa kollageenikapseleita, tabletteja ja viinikumeja, joita tulisi välttää, sillä niiden sisältämän kollageenin määrä on erittäin pieni. Keskimääräiseen kapseliin mahtuu vain 0,5 g, joten päivässä tulisi ottaa 20 kapselia 10 g:n saamiseksi.

Sopii hyvin myös naisille raskauden ja imetyksen aikana. Lääkärit suosittelevat juuri silloin käyttämään kollageenia.

Kollageenin 9 myyttiä


Miten ja mistä ostaa kollageenia?

Erilaisia kollageenituotteita myyvät lähes kaikki ravintolisäliikkeet sekä useat vähittäiskauppaketjut ja marketit. ICONFIT-kollageenimme ovat kuitenkin niitä harvoja, jotka on valmistettu kemikaalittomasti korkeimmalla puhtaudella. Siksi niistä on tullut myös Baltian myydyimpiä tuotteita. Valikoimassa on puhdas maustamaton kollageeni ja MSM-kollageenin ja C-vitamiinin sekoitus. Smoothieita varten on puolestaan maukas Collagen Superfoods, joka sisältää pakastekuivattuja marjasekoituksia ja luontaista inuliinia. Voit tilata myös tältä sivustolta ja lähetämme tilauksesi pakettiautomaattiin 1-3 arkipäivän kuluessa. Toimitus on ilmainen, kun tilaat vähintään 40 eurolla.

Miksi ICONFIT-kollageenit ovat niin paljon edullisempia kuin monet muut?

Vaikka käytämme vain korkealaatuisinta ja puhtainta, kemikaalittomasti valmistettua kollageenia, voimme silti tarjota tuotteitamme halvemmalla. ICONFITIN tarkoituksena ei ole myydä pieniä määriä korkeaan hintaan, vaan suuria määriä edullisempaan hintaan. Ostamme perusraaka-aineemme täyskuorma-autoilla, tuotannossamme on täysin automaattinen tuotantolinja (jopa 700 purkkia tunnissa) ja koko prosessi perustuu tehokkuuteen. Paikallisena valmistajana voimme tarjota parhaan hinnan suoraan Baltian asiakkaille, ja ulkomaisten kollageenituotteiden maahantuojien on hyvin vaikea kilpailla hintojemme kanssa.

Käytetyt tutkimukset:

Iho

  1. Asserin J., Lati E., Shioya T., Prawitt J. “The effect of oral collagen peptide supplementation on skin moisture and the dermal collagen network: evidence from an ex vivo model and randomized, placebo-controlled clinical trials” J. of Cosmetic Dermatology 2015, 0, 1–11
  2. Campos, Patrícia Maia, et al. “An oral supplementation based on hydrolyzed collagen and vitamins improves skin elasticity and dermis echogenicity: a clinical placebo-controlled study”Clin Pharmacol Biopharm 2015, 4: 142
  3. Sibilla S, Godfrey M, Brewer S, Budh-Raja A and Genovese L “An Overview of the Beneficial Effects of Hydrolysed Collagen as a Nutraceutical on Skin Properties: Scientific Background and Clinical Studies” The Open Nutraceuticals Journal, 2015, 8, 29-42 29
  4. Zague, V. et al “Collagen peptides modulate the metabolism of extracellular matrix by human dermal fibroblasts derived from sun-protected and sun-exposed body sites”Cell Biol Int. 2018 Jan;42(1):95-104.
  5. Jimbo N, Kawada C, Nomura Y. “Optimization of dose of collagen hydrolysate to prevent UVB-irradiated skin damage” Biosci Biotechnol Biochem. 2016;80(2):356-9. 
  6. Sugihara F., Inoue N., Venkateswarathirukumara S. “Ingestion of bioactive collagen hydrolysates enhanced pressure ulcer healing in a randomized double-blind placebo-controlled clinical study” Scientific Reports volume 8, Article number: 11403 (2018) 

Nivelet

  1. Benito-Ruiz P., Villacis R.A., Zurita L.A. et al. “A randomized controlled trial on the efficacy and safety of a food ingredient, collagen hydrolysate, for improving joint comfort”International Journal of Food Sciences and Nutrition 2009, 60 (S2): 99-113.
  2. Clark K. L., Sebastianelli W., Flechsenhar K. R. et al. “24- week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain”Current Medical Research and Opinions 2008, 24 (5): 1485-1498.
  3. Gonçalves FK. “Impact of collagen hydrolysate in middle-aged athletes with knee and ankle osteochondral lesions: A case series”Int J Case Rep Images 2017;8(6):364–369.
  4. Kumar S, Sugihara F, Suzuki K, Inoue N, Venkateswarathirukumara S. “A double-blind, placebo-controlled, randomised, clinical study on the effectiveness of collagen peptide on osteoarthritis J Sci Food Agric. 2015 Mar 15;95(4):702-7.
  5. Moskowitz, R. W. “Role of Collagen Hydrolysate in Bone and Joint Disease”Seminars in Arthritis and Rheumatism. 2000; 30 (2): 87-9
  6. Trc T, Bohmova J. “Efficacy and tolerance of enzymatic hydrolysed collagen (EHC) vs. glucosamine sulphate (GS) in the treatment of knee osteoarthritis (KOA)”. Int Orthop.2011; 35:341—8.

Rustot ja siteet

  1. Praet, S. et al “Oral Supplementation of Specific Collagen Peptides Combined with Calf-Strengthening Exercises Enhances Function and Reduces Pain in Achilles Tendinopathy Patients”. Nutrients. 2019 Jan 2;11(1).

Kollageenin imeytyminen

  1. Zeijdner E.E. “Digestibility of collagen hydrolysate during passage through a dynamic gastric and small intestinal model (TIM-1) “TNO Nutrition and food Research Report. 2002, 24 June 
  2. Watanabe-Kamiyama M, Shimizu M, Kamiyama S, et al“Absorption and effectiveness of orally administered low molecular weight collagen hydrolysate in rats”J Agric Food Chem 2010; 58(2): 835-41

Lihakset

  1. Jendricke, P. et al. “Specific Collagen Peptides in Combination with Resistance Training Improve Body Composition and Regional Muscle Strength in Premenopausal Women: A Randomized Controlled Trial”. Nutrients. 2019 Apr 20;11(4). 
  2. Oertzen-Hagemann, V. et al. “Effects of 12 Weeks of Hypertrophy Resistance Exercise Training Combined with Collagen Peptide Supplementation on the Skeletal Muscle Proteome in Recreationally Active Men”. Nutrients. 2019 May 14;11(5). 
  3. Olson GB, Savage S, Olson J. 2000. “The effects of collagen hydrolysate on symptoms of chronic fibromyalgia and tempomandibular joint pain”Cranio, 18(2): 135-41.
  4. Zdzieblik D., Oesser S., Baumstark MW., Gollhofer A., and König D. “Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men: a randomised controlled trial” British Journal of Nutrition 2015, 114, 12371245

Yhteenvedot hyödyllisestä vaikutuksesta

  1. Figueres T., Basés E. “Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico” Nutrición Hospitalaria, vol. 32, núm. 1, 2015, pp. 62-66
  2. Koyama Y. “Effects of Collagen Ingestion and their Biological Significance” J Nutr Food Sci 2016, 6: 504.
  3. Paul, C. et al. “Significant Amounts of Functional Collagen Peptides Can Be Incorporated in the Diet While Maintaining Indispensable Amino Acid Balance”Nutrients. 2019 May 15;11(5). 
  4. Song H., Li B. “Beneficial Effects of Collagen Hydrolysate: A Review on Recent Developments”Biomed J Sci &Tech Res 2017, 1(2). 

Luukato ja osteoporoosi

  1. Wauquier, F., et al. “Human Enriched Serum Following Hydrolysed Collagen Absorption Modulates Bone Cell Activity: from Bedside to Bench and Vice Versa” Nutrients 2019, 11, 1249 
  2. Daneault, A., et al. “Biological effect of hydrolyzed collagen on bone metabolism” Critical Reviews in Food Science and Nutrition 2017, 57:9, 1922-1937
  3. König D., Oesser S., Scharla S., Zdzieblik D., Gollhofer A. “Specific Collagen Peptides Improve Bone Mineral Density and Bone Markers in Postmenopausal Women—A Randomized Controlled Study” Nutrients 2018, 10, 97
  4. Porfírio E, Fanaro GB. “Collagen supplementation as a complementary therapy for the prevention and treatment of osteoporosis and osteoarthritis: a systematic review” Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia 2016, 19: 153-164